pátek 18. října 2013

Svatomartinské koláče

Znáte ten pocit, kdy procházíte obchodem a začnou se před vámi vynořovat báječné potraviny, které prostě musíte koupit a něco s nimi v kuchyni vykouzlit? Tak přesně toto se mi stalo při poslední návštěvě mého oblíbeného obchodu, kdy mi do oka vpadl vážený tvaroh. Už na první pohled jsem tušila, že půjde opravdu o luxusní záležitost a tak jsem si na zkoušku koupila...
Doma jsem skákala slastí do vzduchu, neboť tak delikátní tvaroh jsem ještě nejedla... Opravdu... tak krásně tučný, lahodný, krémový.... No nedalo se nic dělat a musela jsem se pustit do koláčů. A jelikož se blíží svatý Martin, rozhodla jsem se upéct právě svatomartinské ... ;)

Na 10 koláčků:
Kynuté těsto: 250g hladké mouky, špetka soli, 50g krupicového cukru, 1 vejce, 21g čerstvého droždí, 100 ml vlažného mléka, 90 ml rozpuštěného másla.
Maková plňka: mletý mák, povidlí (nebo švestková nutella)
Tvarohová plňka: plnotučný tvaroh, citronová kůra, vanilkový cukr, vlažné mléko na zředění
Drobenka: stejné množství rozpuštěného másla, hrubé mouky a krystalového cukru.



Z cukru, droždí a vlažného mléka nechte vzejít kvásek. Mezitím si v míse promíchejte mouku, sůl, vejce a rozpuštěné máslo. Poté do něj opatrně zapracujte kvásek a nechte v teplé místnosti kynout. Já osobně nechávám těsta kynout nadvakrát, osvědčilo se mi to jako nejlepší. Těsto nechám kynout zhruba 30 minut, poté znova prohnětu a nechám ještě jednou vykynout. Doba se odvíjí podle teploty v místnosti a množství těsta. Těsto nechávám minimálně znásobit svůj objem.

Poté těsto zpracujte na vále a rozdělte na 10 kuliček, které rozplácněte skleničkou, tím vám vznikne i otvor na náplň. Náplně volte podle chuti a množství podle obliby. Já mám nejraději vše na jednom koláčku, proto dávám na koláček lžíci tvarohové náplně, lžičku makové a celé to posypu drobenkou.

Koláčky pečte ihned, nenechávejte znova kynout. Pečte při 180°C zhruba 20 minut, dokud nezezlátnou okraje. Po dopečení můžete pro lepší efekt okraje potřít rozpuštěným máslem s trochou rumu, ale já to nedělám, už tak se jedná o dosti kalorickou (ale vynikající) záležitost. :-)


5 komentářů:

  1. Skvělé, chystám se na ně tuto neděli tak snad se povedou :-) hezký konec týdne !

    OdpovědětVymazat
  2. Leňulko, ách, teď jsi mě (už zas) chytla za srdce...jsem velká milovnice koláčků a tyhle vypadají jako vystřižené z hostiny pana krále - úplná pohádka ;-). Tak si prosím čtyři nebo pět a k tomu hrnek kakaa. Děkujů! ;-)
    Měj se moc krásně, pa, Vivi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vivinko ;) Děkuji za krásný komentář, ale bohužel Tě zklamu.. byly tak výborné, že jsme je snědli hned ten den.. ani vychladnout nestačily... Ale jak budu péci příště, tak na Tebe budu myslet a čtyři nebo pět s hrnkem kakaa Ti odložím a budu čekat na návštěvu ;) Hezký večer ;)

      Vymazat
  3. Dobrý den, mohu nahradit čerstvé droždí sušeným? Pokud ano, odhadla byste kolik gramů, celý sáček asi by byl moc :-). Já se totiž kynutého těsta, jaksi bojím, ale už dopředu jsem si nakoupila sušené droždí z Alnatury :-). Děkuji, Vaše věrná čtenářka Vlaďka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dala bych půl sáčku, neboť většina sušeného droždí odpovídá 1 sáček na půl kila mouky, ale pro jistotu si pročtěte návod na sušeném droždí ;) vím že u některých výrobců se to liší a mají 1 sáček na kilo mouky...

      Vymazat

Děkuji za každý komentář. :-) Hezký den

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...