sobota 8. října 2011

Anglický vánoční koláč - přípravná část

Znáte ho? Já jej do loňského roku neznala. Loni objevila, ale bylo moc pozdě na to, jej vyzkoušet. O co se jedná? O opilý vánoční koláč, který patří k tradičním anglickým Vánocům, stejně tak jako krocan.
Zajímavostí na tomto koláči je to, že se peče dlouhou dobu před Vánoci. Prý pilné anglické hospodyňky tento koláč začínají připravovat už v lednu.
Koláč patřil mezi oblíbené dobroty královny Viktorie, která měla ráda dort pořádně nasáklý alkoholem.


Suroviny:
800 g sušeného ovoce
3 lžíce brandy
50 g kandované citronové kůry
50 g kandovaných koktejlových třešniček
50 g mandlí
1 lžíce medu
kůra z 1 citronu a 1 pomeranče
4 vejce
225 g hladké mouky
1/3 lžičky soli
1/2 lžičky muškátového oříšku
1/2 lžíce perníkového koření (NE prášek do perníku!!!)
225 g třtinového cukru
225 g másla

Důležité je, abyste si dopředu nakoupili kvalitní suroviny, vybírejte opravdu suroviny v bio kvalitě, protože když už si dáte tu práci a obětujete koláči tolik času, tak by byla škoda, kdyby nechutnal jen proto, že jste šetřili na kvalitě.
Co se týče ovoce, tak v původním receptu od Delie Smith jsou jen rozinky (sultánky a korintky), ale jelikož já rozinky zrovna moc nemusím, tak jsem si nakoupila ovoce, které mám ráda a rozinek jsem dala jen polovinu. Doporučuji 400 g rozinek, 200 g brusinek, 100 g meruněk, 100 g švestek - vše sušené.
Sušené ovoce propláchněte pod vlažnou vodou (zbavíte se případného síření), vložte do uzavíratelné misky, zalijte brandy a nechte do druhého dne odpočívat v ledničce.
Ještě před samotným pečením si připravte formu na pečení. je důležité ji vyložit pečícím papírem a to tak, aby byl papír na spodku, bocích, ale aby se s ním dal i dort přikrýt, protože koláč se bude péci dlouho. Aby papír ve formě držel, tak si formu prvně vymažte máslem a teprve poté dejte pečící papír.
Druhý den si připravte všechny suroviny a až budou mít všechny pokojovou teplotu, tak začněte pracovat.
Troubu si předehřejte na 140°C.
V první míse smíchejte sypké suroviny - mouku, sůl, koření (přes sítko).
V druhé míse utřete máslo s cukrem, poté opatrně zašlehejte vajíčka. Do této hmoty poté přimíchejte nasekané mandle (nebo jiné oblíbené oříšky), med, naložené ovoce a nastrouhanou kůru.
Poté postupně přimíchejte moučnou směs. Vše dělejte opatrně, aby se zachovala nadýchanost těsta.
Těsto vlijte do formy (je hodně husté) a uhlaďte lžící a zakryjte papírovým poklopem. Důležité je, aby měla kudy ucházet pára, tak je dobré např. udělat uprostřed papíru díru.
Teď dort vložte do předehřáté trouby, zavřete a 4 hodiny pečte, aniž byste troubu otevřeli! Po 4 hodinách špejlí zkuste jestli už je dort hotový, případně jej ještě chvíli dopečte. Mě to trvalo 4 hodiny 10 minut.
Nechte vychladnout. Poté do dortu špejlí udělejte spoustu dírek, kam budete dolívat alkohol, zabalte do papíru a dejte do chladna.

Koláč očkujte alkoholem 1x týdně. Na jedno dolévání použijte asi 4 lžíce brandy. Můžete použít marinovací jehlu, nebo stejně jako já injekční stříkačku. (Zajděte do lékárny a chtějte největší možnou stříkačku a jehlu. Celé mě to stálo 3 Kč a dort se tím očkuje velice snadno.) :-)

Teď už zbývá jen to nejtěžší, nesníst koláč a vydržet do Vánoc.
Jak to dopadlo, o tom Vám napíšu v prosinci.
A vy se nebojte a pojďte taky do toho. Já už mám koláč 2 týdny v lednici ;-)

4 komentáře:

  1. No to už hej. To musí byť dobrééé. No porozmýšľam a možno zaradím do Vianočnej večere. Každopádne ďakujem za veľmi zaujímavý tip!!!

    OdpovědětVymazat
  2. ten základní recept je mi moc sympatický, párkrát bych to i napíchala tou jehlou, ale vzhledem ke své alkoholové intoleranci bych měla asi strach to tak dlouho dopovat abych to přežila :D

    OdpovědětVymazat
  3. Lenka, trochu odlisny ako moj. Som rovnako zvedava na vysledok ako u seba , tak aj u teba. Povedala som si, ze ak to bude dobre, tak peciem aj na buduci rok. Je super v tom predvianocnom zhone vytiahnut hotovy kolacik. Uvidime. Drzim palceky, nech to dobre dopadne.

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem zvědavá, jak se povede, zatím jsem si na něj netroufla :)(ono těžko říct, zda by to do těch Vánoc u nás vůbec vydrželo... :D )

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář. :-) Hezký den

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...